Innowacje w Branży Gier: Jak Technologie Adaptacyjne Ułatwiają Dostępność dla Wszystkich Graczy

Microsoft Xbox Series Kontroler – Adaptacyjny

W ostatnich latach branża gier komputerowych przeszła znaczące zmiany, mające na celu uczynienie tego medium bardziej dostępnym dla wszystkich, niezależnie od ich fizycznych możliwości. Coraz większa liczba deweloperów oraz producentów sprzętu dostrzega potrzeby niepełnosprawnych graczy, co prowadzi do powstawania innowacyjnych rozwiązań technologicznych oraz modyfikacji w samych grach. Dzięki temu osoby z różnymi niepełnosprawnościami mogą cieszyć się ulubioną rozrywką na równi z innymi. Nowoczesne kontrolery, dostosowane interfejsy oraz opcje personalizacji w grach to tylko niektóre z przykładów, jak branża gamingowa stara się przełamywać bariery i tworzyć inkluzywne środowisko dla wszystkich miłośników gier.

Adaptacyjny kontroler Microsoft Xbox Series
W maju 2018 roku Microsoft zaprezentował adaptacyjny kontroler dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych ruchowo. Kontroler posiada wbudowane przełączniki odpowiadające standardowym przyciskom na konsoli, takim jak „A” oraz „B”, klasyczny krzyżak, a także podstawowe przyciski znane z XBOX-a, takie jak „Start”, „Select” czy „XBOX”. Ponadto kontroler umożliwia podłączenie do 19 dodatkowych przełączników jack 3,5 mm, które mogą odpowiadać dowolnym funkcjom na kontrolerze, a także 2 porty USB-B do podłączenia joysticków, odpowiadających klasycznym gałkom. Ta elastyczność bezpośrednio przekłada się na praktyczne użytkowanie, umożliwiając implementację dowolnych przełączników w różnej konfiguracji, w zależności od naszych potrzeb oraz możliwości. Kontroler jest w pełni kompatybilny z konsolami XBOX oraz urządzeniami PC, a dodatkowe uniwersalne mocowanie na gwint umożliwia łatwy montaż, na przykład na ramie wózka.

Dostępność gier
Wiele popularnych gier od Microsoftu posiada szereg wbudowanych funkcji i udogodnień systemowych, które przekładają się na jakość rozgrywki i równe szanse dla każdego użytkownika. Wśród nich są m.in. Minecraft oraz Forza Horizon. W współczesnych grach znajdziemy opcje takie jak narrator opisujący elementy interfejsu, zwiększony kontrast przycisków, automatyczny skok czy regulacja siły oświetlenia. Z kolei w Forza Horizon 5 dostępne są opcje takie jak: tryb kolorystyczny dla osób z daltonizmem, zwiększony kontrast, regulacja wielkości napisów, sterowanie intensywnością podświetleń i innych efektów świetlnych, spowolnienie rozgrywki (wyłącznie w trybie offline), ograniczenie niepotrzebnych animacji, możliwość zamiany mowy na tekst na czacie, narrator w interfejsie użytkownika czy automatyczna asysta toru jazdy dla osób z ograniczeniami manualnymi, gdzie rola gracza ogranicza się wyłącznie do sterowania gazem i hamulcem.

To tylko kilka z wielu rozwiązań, które coraz chętniej są wdrażane przez deweloperów gier i inżynierów akcesoriów gamingowych, aby zapewnić równe szanse każdemu użytkownikowi gier.